جاهای دیدنی و تفریحی

مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه استانبول کجاست؟

ایاصوفیه نماد گردشگری کشور ترکیه و مشهورترین جاذبه دیدنی شهر استانبول است. این مسجد در منطقه سلطان احمد در مرکز شهر استانبول درست روبه‌روی مسجد آبی قرار دارد و با قبه‌ها و مناره‌های بلند خود، نظر هر بیننده‌ای را به‌سمت خود جلب می‌کند. ایاصوفیه حدود ۱۵۰۰ سال پیش به‌عنوان کلیسای بزرگ امپراتوری بیزانس (روم شرقی) ساخته؛ اما ۹۰۰ سال بعد، با فتح استانبول توسط نیروهای عثمانی به دستور پادشاه عثمانی به مسجد تبدیل شد.

ایاصوفیه در فهرست میراث جهانی ثبت شده یونسکو قرار دارد و یکی از مکان‌های مورد احترام مسیحیان و مسلمانان است. این مکان مهم تاریخی با روی کار آمدن آتاتورک در ترکیه و اعلام رسمیت کشور جمهوری ترکیه به موزه ایاصوفیه بدل شد؛ البته این پایان کار نبود و ایاصوفیه در ژوئیه سال ۲۰۲۰ توسط رئیس‌جمهوری ترکیه دوباره به‌عنوان مسجد طبقه‌بندی شد.

یکی از جذاب‌ترین ویژگی معماری مسجد ایاصوفیه ستون‌ها و طاق‌های آن هستند. چهار ستون بزرگ که به پای فیل شبیه هستند گنبد بزرگ ایاصوفیه را نگه داشته‌‌اند. ۴۰  پنجره کنار هم در ساقه گنبد مسجد نیز باعث می‌شوند نور خورشید از آن‌ها به‌ درون بنای ایاصوفیه‌ بتابد و چشم‌انداز زیبایی خلق شود. نقاشی‌های موجود روی کاشی‌های این بنا مانند موزاییک حضرت مسیح، تصاویری از مریم مقدس و مسیح، نقاشی جبرائیل و میکائیل از محبوب‌ترین آثار هنری موجود در ایاصوفیه هستند.

مسیر دسترسی مسجد ایاصوفیه

برای دسترسی به مسجد ایاصوفیه می‌توانید از راه‌های زیر اقدام کنید:

  • نزدیک‌ترین ایستگاه تراموا به ایاصوفیه، ایستگاه سلطان احمد است که با استفاده از خط T1 (باگجیلار-کاباتاش) می‌توانید به آن بروید.
  • از تکسیم با استفاده از قطار کابلی به‌سمت کاباتاش و از آنجا با تراموا به ایستگاه سلطان احمد بروید.
  • اگر در سلطان احمد اقامت دارید، می‌توانید با پیاده‌روی به‌راحتی به ایاصوفیه دسترسی داشته باشید.

تاریخچه مسجد ایاصوفیه

دیوکلسین، قلمرو وسیع امپراتوری روم را به دو بخش شرقی و غربی بین خود و فرماندهان هم‌طرازش تقسیم و عملا اضمحلال امپراتوری قدرتمند روم را نادانسته پی‌ریزی کرد. پس از آن کنستانتین، شهر باستانی بیزانس را دوباره ساخت و کنستانتسنوپل (قسطنطنیه) نام گرفت. این شهر به‌طور شگفت‌انگیزی در سرنوشت شهر روم، مرکز امپراتوری، موثر واقع و با تضعیف قدرت امپراتوری روم، کشور روم به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. بدین طریق امپراتوری روم شرقی (بیزانس) شکل گرفت. فرمانروایی بیزانس به دست امپراطور آرکادیوس افتاد که شهر بیزانس (استانبول امروزی) را با همان نام قدیمی‌اش پایتخت خود قرار داد.

بیزانس، شهر بندری مهمی بود. این شهر به‌دلیل قرارگیری در منطقه‌ای که کوتاه‌ترین مسیر غرب به مشرق زمین بود، اهمیت تجاری خاصی داشت و از تمدن چشم‌گیری برخوردار بود. ساکنان آن دارای سنت‌های پابرجایی بوده‌اند؛ به‌طوری که سلطه دیگران را به دشواری پذیرا می‌شدند. مثلا یکی از حکم‌رانان هوادار اسپارت که در سال ۴۰۵ قبل از میلاد بر این شهر تحمیل شد، پس از ۱۶ سال مقاومت از شهر بیرون رانده شد.

بیزانس شهری بود با ویژگی‌های اقتصادی سیاسی و فرهنگی خاص که ابزارهای لازم را فراهم می‌آورد تا با فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی سرزمین‌های مجاور آشنا شود. از این راه بیزانس آثار هنری را به جهان عرضه کرد که علاوه بر برخورداری از اهمیت جهانی، از سنت‌ها و فرهنگ‌های بومی و منطقه‌ای مایه می‌گرفتند. این شهر به‌عنوان مرکز حکومتی به بزرگی امپراتوری روم، به تمدن‌های روم و یونان در غرب، بابل، ایلام، اورارتو، هیتی و ایران از شرق دسترسی داشت و به همین دلیل بسیاری از پژوهشگران معتقدند که هنر و معماری بیزانس بی‌تاثیر از هنر و معماری مشرق زمین نیست. هنر بیزانس، هنری است که تجلی‌گاه جهان مسیحیت است. در هنر این دوران همچون سایر نحله‌های هنری، تاثیرات شیوه‌های بیان اعصار گذشته استمرار دارد.

اطلاعات بازدید از مسجد ایاصوفیه

در بازدید از مسجد ایاصوفیه موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • بازدید از مسجد ایاصوفیه رایگان است.
  • همه‌روزه و به‌صورت ۲۴ ساعته می‌توانید از مسجد ایاصوفیه بازدید کنید.
  • بهترین زمان بازدید روزهای شنبه تا پنجشنبه، از ۹ تا ۱۲ است.
  • هنگام برگزاری نماز‌های روزانه، سکوت را رعایت کنید.
  • هنگام برگزاری نماز جمعه، دسترسی به برخی از بخش‌های مسجد برای بازدیدکنندگان ممکن نیست.
  • ورود به مسجد بدون کفش امکان دارد و پوشش اسلامی را رعایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *